תפריט סגור

איזה צבעים כלבים לא רואים? ואיזה רואים?

הרעיון שכלבים לא רואים צבעים היא טעות נפוצה. מאמר זה יחקור את הרעיון של ראיית צבעים אצל כלבים, אילו צבעים הם יכולים לראות ומה לא יכולים לראות, ומה בני אדם יכולים לראות בהשוואה. כמו כן, נבחן את המשמעות של ראיית הצבע בחיי הכלב ואת ההשלכות על בעלי חיות מחמד. בחסות <a title="פט פלנט" href="https://petplanet.co.il/">פט פלנט.

מהי ראיית צבע?

לכל היונקים יש את היכולת לראות צבע, אך טווח הצבעים הנראה שונה עבור כל מין. לבני אדם יש שלושה סוגים של קונוסים ברשתית שלנו המאפשרים לנו לזהות אורכי גל שונים של אור, מה שנותן לנו את כל טווח הצבעים הנראה שלנו. לכלבים, לעומת זאת, יש רק שני סוגים של קונוסים מה שהופך אותם לדיכרומטים ומגביל את טווח הצבעים הנראה שלהם.

אילו צבעים רואים כלבים?: לכלבים יש רק קונוסים אדומים וירוקים, כך שהם מסוגלים לראות רק כחולים, צהובים וגוונים משתנים של אפור. זה אומר שהם עיוורי צבעים לסגול, כתום וגוונים מסוימים של אדום וירוק. לכלבים יש גם פחות טווח של ראיית צבעים מאשר לבני אדם, ולכן הם לא יכולים להבחין בין צבעי פסטל או צבעים בהירים באותה קלות.

מה בני אדם יכולים לראות?: בני אדם יכולים לראות מגוון הרבה יותר גדול של צבעים מאשר כלבים מכיוון שיש לנו שלושה סוגים של קונוסים ברשתית שלנו. אנחנו יכולים לראות אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, סגול וגוונים שונים ביניהם. בני אדם מסוגלים גם לזהות הבדלים עדינים יותר בצבע, כמו אלה בין צבעי פסטל.

המשמעות של ראיית צבע אצל כלבים: ראיית צבע אינה חשובה עבור כלבים כמו עבור בני אדם, שכן הם מסתמכים יותר על חוש הריח והשמיעה מאשר על חוש הראייה. עם זאת, ראיית צבעים עדיין יכולה להיות שימושית עבור כלבים, מכיוון שהיא יכולה לעזור להם לזהות חפצים ולהבחין בין צורות שונות. זה גם יכול לעזור להם לזהות את האוכל והצעצועים שלהם ולהבחין בין סביבות בטוחות לא בטוחות.

השלכות על בעלי חיות מחמד: לבעלי חיות מחמד, חשוב לזכור שכלבים לא רואים צבע כמו בני אדם ושהראייה שלהם מוגבלת. בעלי חיות מחמד צריכים להיות מודעים לכך בעת בחירת צעצועים או פינוקים עבור הכלבים שלהם, מכיוון שצבעים בהירים או פסטלים עשויים שלא להיות נראים להם באותה מידה. בנוסף, בעלי חיות מחמד צריכים להיות מודעים לסביבה שהם מספקים לכלב שלהם, מכיוון שצבעים מסוימים עשויים להיות גלויים יותר עבורם ולעזור להם לזהות אזורים בטוחים ולא בטוחים.

תמונה של כלב מסתכל על צעצוע בצבעים עזים.
כלב מסתכל על צעצוע בצבעים עזים.

אילו צבעים יכולים כלבים לראות?

כאמור, לכלבים יש רק שני סוגים של קונוסים ברשתית שלהם, ולכן ראיית הצבע שלהם מוגבלת. הם יכולים לראות כחולים, צהובים וגוונים שונים של אפור, אך הם אינם מסוגלים לראות אדום, כתום וגוונים מסוימים של ירוק. טווח ראיית הצבעים עבור כלבים הוא גם קטן בהרבה מאשר עבור בני אדם, כלומר הם לא יוכלו להבחין בין צבעי פסטל או צבעים בהירים באותה קלות.

אילו צבעים יכולים בני אדם לראות?

לבני אדם, לעומת זאת, יש שלושה סוגים של קונוסים ברשתית שלהם, ולכן הם מסוגלים לראות מגוון רחב הרבה יותר של צבעים. אנו מסוגלים לראות אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול, כמו גם גוונים שונים של צבעים אלה. אנחנו אפילו מסוגלים לראות צבעים שכלבים לא יכולים לזהות, כמו צבעי פסטל וצבעים בהירים. אז מה זה אומר על בני אדם וכלבים? למרות שלכלבים אין ראיית צבעים זהה לבני אדם, הם עדיין מסוגלים לראות מגוון צבעים. הם אולי לא יוכלו להבחין בין צבעים מסוימים, אבל הם יכולים להבחין בין כחולים לצהובים, כמו גם גוונים שונים של אפור. לבני אדם, לעומת זאת, יש מגוון רחב הרבה יותר של ראיית צבעים. המשמעות היא שבנוסף ליכולת לקלוט צבעים שכלבים לא יכולים לראות, בני אדם מסוגלים להבחין בין מגוון רחב הרבה יותר של צבעים. ניתן לראות את ההבדל הזה בראיית הצבע בין בני אדם לכלבים בחיי היומיום. לדוגמה, אם הייתם לוקחים שני אנשים וכלב לטיול בפארק, סביר להניח שהכלב היה נמשך יותר לדשא מאשר לאנשים. הסיבה לכך היא שהדשא הוא בצבע צהוב-ירוק, שבני אדם יכולים לראות אבל כלבים לא. באופן דומה, אם הייתם מראים לכלב פרח אדום בוהק, הוא לא היה מתעניין בו כמו בני האדם. הסיבה לכך היא שהפרח הוא צבע שכלבים לא יכולים לראות. ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם לכלבים הוא אחד מהדברים הרבים שהופכים אותנו לייחודיים. לבני אדם יש את היכולת לראות מגוון רחב הרבה יותר של צבעים מאשר לכלבים, מה שמאפשר לנו לראות ולהעריך את היופי של העולם סביבנו. למרות שלכלבים אולי אין את אותה רמת ראיית צבעים כמו בני אדם, הם עדיין מסוגלים להעריך את העולם סביבם בדרכם שלהם.

תמונה של אדם מסתכל על קשת בענן
אדם מסתכל על קשת בענן

המשמעות של ראיית צבע עבור כלבים

ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם לכלבים הוא לא רק קוריוז. הבנת ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם וכלבים יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר את בני לווינו הכלבים וכיצד הם מתקשרים עם העולם הסובב אותם. לדוגמה, הבנה שכלבים אינם יכולים לראות צבעים מסוימים יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר מדוע חפצים מסוימים עשויים שלא להיות מעניינים אותם. זה גם יכול לעזור לנו להבין מדוע צבעים מסוימים עשויים להיות אטרקטיביים יותר עבורם, כגון צהוב וירוק. בנוסף, הבנת ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם וכלבים יכולה לעזור לנו לתקשר טוב יותר עם חברינו הכלבים. על ידי הבנה שכלבים אינם יכולים לראות צבעים מסוימים, אנו יכולים להשתמש בצבעים לטובתנו כדי לעזור להם להבין פקודות או התנהגויות מסוימות. לדוגמה, אם כלב מאולף להגיב לצבע מסוים, אז השימוש בצבע זה יכול לעזור לכלב להבין טוב יותר את ההתנהגות או הפקודה שמתבקשים ממנו. הבנת ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם לכלבים יכולה גם לעזור לנו להבין מדוע כלבים עשויים להגיב אחרת לצבעים או לחפצים מסוימים. על ידי הבנת ההבדל בראיית הצבע, אנו יכולים לעזור למלווינו הכלבים להבין טוב יותר את הסביבה שלהם וליצור איתה אינטראקציה בצורה נוחה ומהנה לשנינו.

סיכום

כשזה מגיע לראיית צבעים, ההבדל בין בני אדם לכלבים הוא די מדהים. בעוד שבני אדם מסוגלים לראות מגוון רחב של צבעים, כלבים מוגבלים לגוונים של כחול, צהוב ואפור. משמעות הדבר היא שצבעים מסוימים, כגון אדום, עשויים להיראות באותו צבע לכלב, בעוד שהם נראים שונים לגמרי לאדם. על ידי הבנת ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם וכלבים, נוכל להבין טוב יותר את בני לווינו הכלבים וכיצד הם מתקשרים עם העולם הסובב אותם. אנחנו יכולים גם להשתמש בצבעים לטובתנו כדי לעזור לחברינו הכלבים להבין פקודות או התנהגויות מסוימות. לבסוף, אנו יכולים להבין טוב יותר מדוע בני לוויה הכלבים שלנו עשויים להגיב אחרת לצבעים או חפצים מסוימים. בסופו של דבר, הבנת ההבדל בראיית הצבע בין בני אדם וכלבים יכולה לעזור לנו לתקשר טוב יותר עם חברינו הכלבים ולהבין טוב יותר את התנהגותם.

כלב Color Vision:

צבע כלבים רואים בני אדם רואים משמעות
ירוק כן ירוק כלבים יכולים לזהות גוונים של ירוק.
כחול כן כחול כלבים יכולים לזהות גוונים של כחול.
סגול לא סגול כלבים לא יכולים לזהות סגול.
אדום כן אדום כלבים יכולים לזהות גוונים של אדום.

בסך הכל, לכלבים יש תפיסת צבע שונה מזו של בני אדם. למרות שהם אולי לא יוכלו לראות את אותו טווח של צבעים שבני אדם יכולים, הם עדיין מסוגלים להתבונן ולהעריך את הצבעים סביבם. זה יכול להיות שיקול חשוב עבור בעלי חיות מחמד בבחירת צעצועים ופריטים אחרים עבור בני לוויתם הכלבים. בחסות פט פלנט.